Energimyndigheten har beviljat 133 miljoner kronor till SkyFuelH2, ett projekt i Långsele som syftar till att producera hållbart flygbränsle (SAF). Målet är att tillgodose upp till åtta procent av det svenska inrikesflygets bränslebehov genom att använda biomassa och förnybar vätgas som råmaterial. Produktionen, som förväntas starta 2028, kommer att använda en ny teknik som kombinerar gasifiering av biomassa, Fischer-Tropsch-syntes och vätgas från elektrolys, där biomassan härrör från skogsbrukets restprodukter, vilket uppfyller EU:s hållbarhetskrav. Projektet, som stöds med 133 miljoner kronor från Energimyndigheten, förväntas minska växthusgasutsläppen med 323 000 ton koldioxid per år.
”Produktionen av hållbara flygbränslen har en viktig roll i klimatomställningen. Anläggningen beräknas kunna förse flygbranschen med bränsle som motsvarar cirka åtta procent av det svenska inrikesflygets årliga bränsleförbrukning och vi bedömer att den även har goda möjligheter för spridning, såväl nationellt som globalt”, säger Klara Helstad, enhetschef för Hållbar industri på Energimyndigheten.
”SkyFuelH2 handlar om att hela Sverige ska leva, och leva hållbart. Uniper vill ta ledartröjan i den fossilfria omställningen av industri och samhälle, och är stolta över vårt arbete för en hållbar flygbransch som en del av detta. Energimyndighetens beslut är ett kvitto på att vi är på rätt väg”, säger Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige.
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.