Här hittar du din närmaste vätgasmack

Stationer markerade med blått är färdigställda mackar. Stationer markerade med grönt är kommande mackar. 

Direktlänk till Google maps och Apple kartor för befintliga vätgasmackar

Sandviken (Sätragatan 17)

Öppna i Google maps

Öppna i Apple kartor

Stockholm (Pilotvägen 2)

Öppna i Google maps

Öppna i Apple kartor

Mariestad (Sörgårdsvägen 1)

Öppna i Google maps

Öppna i Apple kartor

Göteborg (Ruskvädersgatan 12)

Öppna i Google maps

Öppna i Apple kartor

Köpenhamn (Prags Boulevard 69B)

Öppna i Google maps

Öppna i Apple kartor

Hur fungerar en vätgasstation med grön vätgas?

Hur man försörjer en vätgasstation med vätgas är olika. Man kan producera på plats genom elektrolys, man kan transportera vätgas med en gasledning och man kan komma med en gaslastbil och fylla på lagringen på stationen. Nedan kan du se illustrationer för hur de olika alternativen fungerar.

Framtiden för vätgasmackar i Sverige

Vätgasmackar finns på flera platser i Sverige, men de är fortfarande inte i närheten av lika vanliga som bensin- och dieselmackar.

Det finns några anledningar till varför det är relativt få vätgasstationer i Sverige och i andra länder:

  1. Teknikutveckling: Vätgasbilar är fortfarande en relativt ny teknik, och det har tagit tid för biltillverkare att utveckla och marknadsföra modeller som drivs med vätgas. Detta har lett till en begränsad efterfrågan på vätgas som bränsle.

  2. Infrastruktur: Att bygga upp en infrastruktur av vätgasmackar kräver stora investeringar, och det tar tid att etablera och expandera nätverket av stationer. Detta sker ofta i samarbete mellan offentliga och privata aktörer, och kan vara en långsam process.

  3. Konkurrens från andra tekniker: Elbilar har fått en större marknadsandel än vätgasbilar, och därför har mycket av fokus och investeringarna riktats mot att bygga ut laddningsinfrastrukturen för elbilar snarare än vätgasmackar.

  4. Bränslekostnad: Vätgas är för närvarande dyrare än både bensin, diesel och el, vilket kan göra det mindre attraktivt för konsumenter att skaffa en vätgasbil och använda vätgas som bränsle.

  5. Distribution och lagring: Vätgas kan vara svårare att transportera och lagra jämfört med traditionella bränslen och el, vilket kan påverka utbyggnaden av vätgasmackar.

Trots dessa utmaningar ökar intresset lavinartat för vätgas som en hållbar energikälla, och det är troligt att antalet vätgasmackar kommer att växa i framtiden när tekniken utvecklas och blir mer konkurrenskraftig på marknaden. Redan nu planeras ett större antal mackar från Trelleborg och Malmö i söder till Umeå i norr.

LÄS MER: Vätgas – Vad är och hur fungerar det?

LÄS MER: Grön vätgas: Framtidens hållbara energibärare

LÄS MER: Blå vätgas: En översikt och dess betydelse

LÄS MER: Grå vätgas – Framtidens energilösning eller en miljöbelastning?

Tanka vätgasbil

Vätgasbilar representerar en av de mest spännande teknologiska framstegen inom transportsektorn. Medan elektriska bilar har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren, håller vätgasbilar på att bana en väg för en grönare och mer hållbar framtid.

Att tanka en vätgasbil är lika enkelt som att tanka en traditionell bensindriven bil, men med en avgörande skillnad: utsläppen är endast vattenånga. När vätgasen kommer in i bilens bränslecell omvandlas den till elektricitet, vilket driver bilen framåt.

Tillgängligheten av tankstationer för vätgasbilar ökar ständigt, särskilt i länder som satsar på en koldioxidneutral framtid. Men det är fortfarande en av de största utmaningarna för att göra vätgasbilar mer tillgängliga för allmänheten.

Vanliga frågor och svar (FAQ) om vätgasmackar och stationer

En vätgasstation är en tankstation där man kan tanka vätgas, vanligtvis för fordon som drivs av vätgas genom en bränslecell.

Vätgasstationer fungerar liknande som traditionella bensinstationer. Vätgas lagras under högt tryck i stora tankar. När ett fordon ska tankas kopplas det till en pump som levererar vätgas under högt tryck till fordonets tank.

Ja, det är säkert att tanka vätgas. Stationerna är designade för att hantera vätgas på ett säkert sätt, med flera säkerhetsprotokoll på plats.

Att tanka en vätgasbil tar oftast mellan 3 till 5 minuter, beroende på fordonets storlek och tankkapacitet.

Ja, det är säkert att tanka vätgas. Stationerna är designade för att hantera vätgas på ett säkert sätt, med flera säkerhetsprotokoll på plats.

Vätgasstationer finns på utvalda platser runt om i världen, oftast i större städer eller längs större motorvägar. Tillgängligheten ökar dock ständigt i takt med att teknologin blir mer populär. Du hittar en karta längre upp på denna sida.

Vätgas kan vara mycket miljövänligt, särskilt om det produceras genom förnybara energikällor, som sol- eller vindenergi. Men det finns också metoder att framställa vätgas som är mindre miljövänliga, så det beror på produktionssättet.

Vätgasstationer finns på utvalda platser runt om i världen, oftast i större städer eller längs större motorvägar. Tillgängligheten ökar dock ständigt i takt med att teknologin blir mer populär. Du hittar en karta längre upp på denna sida.

Priset för vätgas varierar beroende på plats och produktionssätt. Generellt kan vätgas vara dyrare än bensin på grund av produktion och lagringskostnader, men priserna förväntas minska i takt med att teknologin mognar och produktionen skalar upp.

I teorin är det möjligt, men det skulle kräva omfattande modifieringar, inklusive installation av en bränslecell, vätgastankar och relaterad teknik. Det är oftast mer ekonomiskt att köpa ett fordon som redan är designat för vätgas från början. Man ska dock säga att det också går bra att konvertera en förbränningsmotor till att använda vätgas eller elektrobränslsen.

Läs mer: E-bränsle (Elektrobränsle) och syntetiska bränslen

Läs mer: Förbränningsmotor med vätgas – Hur fungerar det?

vätgasmack och vätgasstation

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.