Ett nytt initiativ inom ramen för EU:s Green Deal, kallat H2Accelerate, har inletts i Bryssel. Målet är att öka användningen av vätgas som bränsle i lastbilar och därmed bidra till att minska utsläppen från transportsektorn. EU-kommissionen och flera ledande lastbilstillverkare, inklusive Daimler, Iveco, MAN och Volvo, har gått samman för att samarbeta i projektet.
H2Accelerate syftar till att skapa en marknad för vätgasdrivna lastbilar och infrastruktur för vätgasdistribution, vilket är avgörande för att göra vätgas till ett konkurrenskraftigt bränslealternativ. Projektet förväntas pågå i fem år och kommer att omfatta demonstrationsprojekt, forskning och utveckling samt politiska initiativ.
En viktig del av H2Accelerate är att övertyga politiker, investerare och allmänheten om fördelarna med vätgas som bränsle. Genom att understryka de långsiktiga ekonomiska och miljömässiga fördelarna hoppas initiativtagarna få stöd från EU:s medlemsstater och privata investerare. De första vätgasdrivna lastbilarna förväntas rulla ut på vägarna inom de närmaste åren.
Läs mer: Vätgas – Vad är och hur fungerar det?
Läs mer: Grön vätgas: Framtidens hållbara energibärare
För att lyckas med projektet behöver H2Accelerate både politiskt och ekonomiskt stöd. EU-kommissionen har därför uppmanat medlemsländerna att investera i utvecklingen av vätgasinfrastruktur och att införa incitament för att underlätta övergången till vätgasdrivna fordon. Dessutom betonar initiativtagarna vikten av att skapa en gemensam europeisk marknad för vätgas, vilket skulle bidra till att öka efterfrågan och sänka produktionskostnaderna.