I juli 2024 presenterade Kawasaki vätgasmotorcykeln Ninja H2. Motorcykeln, som ser ut som tagen ur en science fictionfilm, planeras att finnas på marknaden 2030. Den största utmaningen är dock tillgången till vätgas.
Design och Teknologi
Ninja H2 är målad i blått, symboliskt för vätgas, till skillnad från Kawasakis traditionellt gröna hojar. Den har en 998 kubiks motor och fungerar likt en vanlig motorcykel, med skillnaden att den drivs av vätgas. De stora vätgastankarna baktill ger motorcykeln ett futuristiskt utseende. Projektledaren Satoaki Ichi förklarar att upphängningen bak har justerats för att få plats med tankarna.
Läs mer: Vanliga frågor och svar om vätgas (FAQ)
Prestanda
Vätgasmotorer producerar energi på liknande sätt som traditionella förbränningsmotorer, men vätgasen förbränns snabbare än bensin, vilket ger en starkare reaktionskänsla för föraren och förbättrad kontroll genom luftströmmen in i motorn.
Samarbete och framtidsutsikter
Projektet genomfördes i samarbete med Suzuki och Honda och visades upp för första gången mindre än 18 månader efter projektstart. Trots tekniska framsteg förväntas motorcykeln inte vara tillgänglig på marknaden förrän 2030, främst på grund av begränsad tillgång till vätgas. Majoriteten av dagens vätgas produceras från fossila bränslen, vilket innebär stora koldioxidutsläpp. Arbetet med att utveckla grön vätgas från sol- eller vindkraft pågår, särskilt i Japan, där det ses som en framtida lösning.
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.