Det så kallade 55-procentspaketet är de nya föreskrifterna från EU som är inriktade på att sänka utsläppen av växthusgaser med åtminstone 55 procent senast 2030, i jämförelse med utsläppsnivåerna 1990. Målet med dessa regler är att specifikt reducera koldioxidutsläpp från transportsektorn.
Parlamentarikerna har lyckats förhandla fram att el-laddningsstationer för bilar med en kapacitet på åtminstone 400 kW ska uppföras var sjätte mil längs TEN-T-huvudnätets vägar fram till 2026. Till 2028 är planen att öka kapaciteten på dessa nätverk till 600 kW. För lastbilar och bussar kommer laddningsstationer att finnas var tolfte mil. Dessa stationer planeras att byggas längs hälften av EU:s större vägar fram till 2028 och kommer att ha en kapacitet mellan 1 400 kW och 2 800 kW, beroende på vilken väg det gäller. EU-medlemsländerna ska garantera att vätgastankstationer finns tillgängliga var tjugonde mil längs TEN-T-huvudnätet senast 2031.
Hitta din närmaste vätgasstation här.
De som använder fordon drivna med alternativa bränslen bör kunna betala smidigt vid alla laddnings- och tankstationer, antingen med betalkort eller genom kontaktlös teknik, utan krav på abonnemang. Kostnaden för dessa bränslen bör specificeras per kilowattimme, kilogram eller per minut/laddning. Parlamentarikerna har säkrat att kommissionen ska inrätta en EU-databas med information om alternativa bränslen senast 2027, så att konsumenter kan hitta information om tillgänglighet, väntetider och priser vid olika stationer.
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.