MAN har utvecklat en ny supermotor som kan köras på både vätgas och diesel. Den här sexcylindriga motorn, ombyggd från en traditionell dieselmotor, har en imponerande effekt på 500 hästkrafter och släpper endast ut vattenånga som avgas. Denna motor anses vara en miljövänlig innovation, särskilt lämplig för tung trafik och lastbilar.
– Vätgasförbränningsmotorer är ett lovande sätt för att påskynda minskningen av koldioxidutsläppen vid terrängkörningar. Så snart marknaden är klar kommer MAN Engines att erbjuda skräddarsydda lösningar, säger Mikael Lindner, chef för MAN Engines.
Huvudpunkter:
- Hybridmotor: En MAN-dieselmotor har konverterats till en vätgas- och dieseldriven motor.
- Teknisk specifikation: Motorn använder 80% av de ursprungliga dieselkomponenterna och har uppgraderats för att hantera väteförbränning.
- Miljöpåverkan: Vätgasmotorn släpper ut vattenånga och ingen koldioxid, med ett system för att minska kväveoxidutsläpp.
- Marknadsposition: Trots att biltillverkare utforskat vätgas i personbilar, ser MAN en större potential för tung trafik.
- Framtidsutsikter: MAN planerar att erbjuda skräddarsydda lösningar för denna motor så snart marknaden är redo.
Källa: https://carup.se/ny-supermotor-kan-koras-pa-bade-vate-och-diesel/
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.