Bränslecellslastbilar som drivs av vätgas och endast släpper ut vattenånga kommer att bli en betydande del av Volvo Lastvagnars sortiment av nollutsläppsfordon. Nyligen nåddes en viktig milstolpe när dessa lastbilar provkördes på offentliga vägar för första gången.
Under föregående år presenterade Volvo Lastvagnar sina vätgasdrivna ellastbilar för första gången. Dessa lastbilar med nollutsläpp använder vätgas för att generera egen elektricitet ombord, vilket ger dem en lång räckvidd och därmed passar för långdistansuppdrag.
Lastbilarna har nu provkörts på offentliga vägar för första gången. Dock har de inte testats på vilka som helst vägar, utan för att öka utmaningen har testerna utförts i Kiruna, där klimatet är extremt kallt.
”Lastbilar kör sju dagar i veckan och i alla väder. De tuffa förhållandena på allmänna vägar i norra Sverige, med is, vind och mycket snö, är en idealisk testmiljö”, säger Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar.
”Det är glädjande att konstatera att testerna går bra, vilket bekräftar de tester som vi genomfört i förväg, både digitalt och på vår testbana nära Göteborg”, säger Helena Alsiö
Under senare delen av 2020-talet kommer bränslecellsbaserade elektriska lastbilar att bli tillgängliga på marknaden. Innan de lanseras kommersiellt kommer tester att utföras med transportföretag några år i förväg.
För att påskynda utvecklingsprocessen har Volvo Group samarbetat med Daimler för att skapa och tillverka bränslecellssystem som är anpassade specifikt för tunga fordon.
Fakta om Volvos vätgasdrivna lastbilar
Volvos vätgasdrivna bränslecellslastbilar kommer att använda två bränsleceller med kapacitet att generera 300 kW elkraft. Grön vätgas är en oändlig resurs som produceras genom att använda förnybara energikällor, såsom vind, vatten och sol.
Läs hela pressmeddelandet här.
Bilder som används i detta inlägg är hämtade från Volvo Lastvagnar och får inte spridas utan tillåtelse. Läs mer här.