Metacon och Pherousa får godkännande för ammoniakbaserad fartygsteknik

Metacon och Pherousa får godkännande för ammoniakbaserad fartygsteknik

Det svenska företaget Metacon har, genom sitt norska dotterbolag Pherousa, fått ett viktigt godkännande för sin ammoniakkrackningsteknologi. Godkännandet har kommit från två stora organisationer som testar och godkänner fartygssäkerhet, ABS (American Bureau of Shipping) och DNV.

”Jag är mycket glad att se den snabba och fortsatta utvecklingen i Pherousa för användningen och utvecklingen av vår ammoniakkrackningsteknologi inom den maritima sektorn. Ammoniak förblir den enda CO2-fria lösningen för att minska utsläppen från djuphavssjöfarten, med både bränslecell- och förbränningsmotoralternativ för marina drivsystem. Partnerskapsstrukturen kring Pherousa är stark och AiP från både ABS och DNV är en betydande milstolpe och en spelväxlare mot kommersialisering,” säger Christer Wikner, VD och koncernchef för Metacon samt styrelseledamot i Pherousa.

Tekniken gör det möjligt att omvandla ammoniak till vätgas, som kan användas som bränsle för fartyg. Det betyder att fartyg kan drivas helt utan koldioxidutsläpp, vilket är bra för miljön.

Lär dig mer: Vätgas – Vad är och hur fungerar det?

Lär dig mer: Haber-Bosch-processen

Lär dig mer: MIT revolutionerar ammoniakproduktion genom naturlig vätgas

Vad gör Metacon?

Metacon är ett svenskt företag som utvecklar teknik för att producera vätgas, ett rent och miljövänligt bränsle. De fokuserar på att ta fram lösningar för att minska utsläpp inom sjöfart, industri och energisektorn.

Varför är detta viktigt?

  • Vätgas kan ersätta fossila bränslen och hjälpa sjöfarten att bli mer hållbar.
  • Ammoniak är en säker och enkel bärare av vätgas och kan användas på stora fartyg.
  • De nya fartygen som Pherousa planerar att bygga ska vara helt utsläppsfria och transportera koppar – en viktig råvara för t.ex. elbilar och solpaneler.
  • Godkännandet från ABS och DNV visar att tekniken är säker och redo att användas.

Vad händer nu?

Metacon och Pherousa kommer att fortsätta utveckla tekniken och börja bygga fartyg som använder den. Målet är att ha dem i drift senast 2030, när nya internationella regler för att minska utsläpp från sjöfarten börjar gälla.

Läs mer i Metacons pressrelease: https://metacon.com/press-releases/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.