Toyota kan komma att ändra sin strategi när det gäller vätgasdrift. Istället för personbilar som Mirai, som inte har sålt bra, kommer fokus att ligga på kommersiella fordon. Anledningen är att dessa fordon är större, har tydligare körscheman och det är lättare att skapa ett tanknätverk för dem. Trots detta överväger Toyota att inte helt överge vätgas för personbilar, utan undersöker möjligheten att anpassa tekniken för andra typer av bilar, som pickuper.
”Vi har försökt med Mirai men inte lyckats. Vätgasstationerna är väldigt få och svåra att realisera, så Mirai är liten sett till volym”, sa Hiroki Nakajima (CTO/teknikchef på Toyota) på mobilitetsmässan i Tokyo.
”För medelstora lastbilar är det enkelt att leverera ett tanknätverk eftersom det huvudsakligen kör från A till B. Kommersiella fordon är det viktigaste området för att försöka gå vidare med vätgas”, sa Hiroki Nakajima vidare.
Viktiga punkter
- Strategiändring för Toyota: Fokus skiftar från personbilar till kommersiella fordon för vätgasdrift.
- Mirais svaga försäljning: Personbilen Mirai har inte sålt bra, delvis på grund av bristen på vätgasmackar.
- Kommersiella fordon: Dessa anses vara bättre lämpade för vätgasdrift eftersom de är större och har mer förutsägbara körscheman.
- Tanknätverk: För medelstora lastbilar är det enklare att skapa ett tanknätverk.
- Framtida planer: Toyota överväger att anpassa vätgastekniken för andra typer av bilar, som pickuper.
Källa: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/toyota-switches-hydrogen-fcev-focus-commercial-vehicles
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.
CVätgas inom logistik är tämligen dödfött. Så det är väl inte så konstigt.