I en satsning på att driva på flygindustrins omställning till fossilfritt flyg, samarbetar Umeå kommun, Swedavia, RISE och Umeå Energi i projektet FLYH2UME för att möjliggöra användning av vätgas som drivmedel på flygplatser. Projektet, som inleddes 2024, syftar till att ha vätgasflygplan i drift till år 2035. Initiativet innebär att man kommer att skissa på de anläggningar som behövs för att kunna tanka dessa flygplan, med Umeå Airport som förebild. Utöver infrastrukturella förberedelser, adresseras även säkerhetsaspekter kring hanteringen av vätgas och flytande väte. Projektet är av betydelse inte bara för Umeå utan även för andra svenska och internationella flygplatser. Swedavia spelar en central roll i detta arbete, och ser detta som en viktig del i den globala omställningen till ett mer hållbart flyg.
Läs mer/källa: https://www.ri.se/sv/nyheter/umea-vill-mojliggora-vatgasflyg-till-2035
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.