Under min nyligen avslutade resa till Älmhult som dagen till ära bjöd på -10 grader, hade jag det unika nöjet att delta på en vätgasdag, organiserad av åkeriet Kaj Inrikes i samarbete med Westport Fuel Systems. Denna dag var en ögonöppnare för mig och många andra, som fick uppleva hur vätgasteknik kan revolutionera vårt tänkande kring hållbar transport med förbränningsmotorer.
Westport Fuel Systems, kända för sin innovation inom fordonsindustrin, presenterade sin banbrytande lösning: dieselmotorer i lastbilar som använder vätgas som bränsle. Denna teknik, som testas i lastbilar från välkända tillverkare som Volvo och Scania, erbjuder en spännande möjlighet att minska koldioxidutsläppen.
En av höjdpunkterna under besöket var möjligheten att åka en tur i Westports demofordon, en lastbil helt drivet av vätgas. Känslan av att färdas i ett fordon som bidrar till en renare framtid, utan att kompromissa på prestanda eller räckvidd, var verkligen uppfriskande. Intressant nog, möjliggör Westport HPDI teknologi att vätgasdrivna motorer även erbjuder en högre verkningsgrad samt högre vridmoment och effekt jämfört med traditionell dieseldrift,
En aspekt som verkligen fångade min uppmärksamhet var hur väl vätgas fungerar i kallare klimat. I motsats till vissa andra gröna alternativ, påverkas inte vätgasens effektivitet nämnvärt av låga temperaturer, vilket är en signifikant fördel för länder som Sverige. Faktum är att det robusta systemet även fungerar bra i varmt klimat där andra teknologier kan ha utmaningar.
Presentationerna av Metacons VD Christer Wikner och Hydris nya försäljningschef Mikael Antonsson bidrog med ytterligare djupgående insikter om vätgasens roll i framtidens transportsektor. Deras engagemang och expertis underströk potentialen i denna teknik, inte bara som en miljömässig nödvändighet, men också som en ekonomisk möjlighet.
Närvaron av stora namn som Mercedes, Scania, Volvo och IKEA visade tydligt det växande intresset för vätgasteknologi. Denna dag var inte bara en demonstration av innovativa lösningar, utan också ett tecken på en bransch i förändring, redo att anta utmaningen att skapa en mer hållbar framtid.
Vätgasbloggen vill speciellt tacka Kaj Johansson på Kaj inrikes och Ulf Lundqvist på Westport Fuel Systems för denna inbjudan! En smålänning som jag uppskattar givetvis vätgasinitiativ i de småländska skogarna! Vill också passar på att tacka alla besökare som jag fick möjligheten att byta några ord med. Intresset för vätgas är onekligen stort.
Vätgasbloggen lanserar vätgaslistan!
Maximera er synlighet inom vätgasindustrin med vätgaslistan på Vätgasbloggen
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.
Hej Magnus!
Är nuvarande regering med på tåget när det gäller vätgas?
Vi måste få pengar till utbildningen och forskning vid universiteten.
Just nu talar man bara om försvaret, det är viktigt, men vi måste ha en tro på bättre tider. När man läser och hör på radio och se på TV så blir man inte optimistisk till att tänka positivt. Men ett hurra för vätgas och de som arbeta med utvecklingen för detta.
Mvh.
Nils-Gunnar Skoglund