Sektorn för transporter strävar efter att skära ner växthusgasutsläppen med 70% till 2030, baserat på 2010 års nivåer. Precis som andra svenska sektorer måste transporterna minska sina utsläpp för att uppfylla Sveriges nationella målsättning att vara klimatneutralt 2045 [2]. Vätgas ses som ett potentiellt alternativ till fossila bränslen inom transportområdet, parallellt med batteridrivna fordon och biodrivmedel. Detta nämns både i färdplanen för tunga transporter och Energimyndighetens vätgasstrategi.
För att främja utvecklingen av vätgasteknik i transportsektorn har regeringen tilldelat stöd genom Klimatklivet och Regionala elektrifieringspiloter. I juli 2023 finns det fem vätgasmackar och nästan 50 fordon registrerade. Men Energimyndigheten meddelar att antalet stationer kommer att öka markant: 40 nya planeras fram till 2025. Målet är att Sverige ska uppfylla standarder för europeiska transportkorridorer (TEN-T), vilket innebär vätgasstationer var 20:e mil på bestämda vägar. Även om det inte är bestämt hur stor roll vätgasen kommer att spela i transporternas framtid, investeras det redan nu kraftigt i denna teknik. Det är viktigt att förstå alla inblandade parter i vätgasbranschen, hur de interagerar och vilka affärsmodeller som fungerar bäst.
Rapporten beskriver den första fasen av ”Vätgas i framtidens energisystem”-projektet, fokuserat på vätgasens affärsmodeller och användning inom transporter. Projektets mål är att ge en helhetssyn på vätgasens roll i transportsektorn, anpassat till energikraven 2045. Den första fasen har handlat om att undersöka nuvarande affärsmodeller för vätgas inom transport i Sverige och jämföra med internationella trender, vilket återges i rapporten.
Läs hela rapporten här: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1807268/FULLTEXT01.pdf
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.