Mercedes-Benz GenH2 Truck prototyp kör över 100 mil på en på en vätgasfyllning

Mercedes-Benz GenH2 Truck prototyp kör över 100 mil på en vätgasfyllning

Daimler Truck har med framgång demonstrerat att vätgasbränslecellteknologi kan vara en lämplig lösning för att avkarbonisera flexibel och krävande långdistans vägtransport. Prototypen av Mercedes-Benz GenH2 Truck täckte en sträcka av 1,047 km mellan Woerth am Rhein och Berlin, vilket visar vägens framtid med bränsleceller och vätgas som bränsle.

HydrogenRecordRun: Ett Viktigt Genombrott

Rekordkörningen med GenH2 Truck initierades den 25:e september från Mercedes-Benz Truck’s Customer Center i Woerth am Rhein och avslutades i Berlin den 26:e september, vilket demonstrerade den imponerande räckvidden av vätgas som bränsle. Denna milstolpe verifierades oberoende av TÜV Rheinland som bekräftade att lastbilen körde hela sträckan med en fyllning av flytande väte, under verkliga förhållanden, och med en totalvikt på 40 ton.

HydrogenRecordRun Ett Viktigt Genombrott

Teknologiska Framsteg

GenH2 Truck drivs av ett cellcentric bränslecellsystem som använder flytande väte lagrad i två 40 kg tankar, vilket möjliggör en jämförbar prestanda med en konventionell dieseltruck. Vätet som användes under körningen producerades från biomethan, vilket erbjuder en hållbar och förnybar bränslekälla för framtidens transporter.

Daimler Trucks Tvåspåriga Strategi

Daimler Truck fokuserar på både batteri-elektriska och vätgasdrivna lastbilar för att möta olika transportbehov och uppfylla Parisavtalets mål om CO2-neutrala fordon till 2039. Daimler Truck strävar efter att introducera en seriell version av Mercedes-Benz GenH2 Truck under andra halvan av decenniet genom samarbete med Volvo Group och genom att testa bränslecellslastbilar i verkliga världen.

Genom #HydrogenRecordRun visar Daimler Truck att vätgas inte bara är ”het luft” utan en verklig och praktisk lösning för att avkarbonisera långdistans transporter. För att framgångsrikt decarbonisera transportsektorn betonar Daimler Truck behovet av en grön energiinfrastruktur och konkurrenskraftiga kostnader jämfört med konventionella fordon.

*Bilder som används i den här artikeln är hämtade från daimlertruck.com


Magnus Thulin - Vätgasbloggen

Magnus Thulin

Grundare och Publisher, Vätgasbloggen

magnus@vatgasbloggen.se

0701 40 92 00

Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.