Kaj Johansson, ägare av transportföretaget Kaj Inrikes i Älmhult, som utför transporter åt bland annat IKEA, ser vätgas i förbränningsmotorer som en potentiell del av lösningen för att göra transportsektorn mer hållbar. Medan många åkeriföretagare brottas med valet av framtidens drivmedel, står Johansson fast vid att vätgasförbränning, som endast släpper ut vattenånga, är en optimal väg framåt. Denna teknik, som kräver omkalibrering av insprutningssystemet och uppdatering av mjukvaran samt installation av vätgastankar på lastbilarna, erbjuder en räckvidd på 60-80 mil och snabba tankningstider, oberoende av väderförhållanden.
På en lastbilsmässa i Hannover introducerades Johansson för tekniken av Westport Fuel Systems, ett kanadensiskt företag som utvecklat den. Efter att ha blivit imponerad av tekniken, arrangerade han en demonstration i Älmhult för att visa upp den för kollegor inom åkeribranschen.
Ola Henriksson från Scania, som också närvarade vid demonstrationen, erkänner att vätgas i förbränningsmotorer är en intressant möjlighet som inte bör uteslutas i omställningen mot mer hållbara transportlösningar. Trots att Scania för närvarande fokuserar på batterielektriska lastbilar, ser de potentialen i förbättrad verkningsgrad genom vätgasförbränning.
Utmaningarna för att bredda användningen av vätgas i förbränningsmotorer ligger främst i kostnaden för installation av de nödvändiga högtryckstankarna och behovet av en utbyggd infrastruktur för vätgastankning. EU:s AFIR-direktiv, som kräver utbyggnad av laddnings- och tankningsinfrastruktur för alternativa drivmedel, inklusive vätgas, pekas ut som en viktig del i att möta dessa utmaningar.
Läs artikeln om när Vätgasbloggen besökte Kaj inrikes


Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.