Intervju med Supreme Hydrogen om skärgårdsprojektet med Peter Malm VD

Intervju med Supreme Hydrogen om skärgårdsprojektet

Supreme Hydrogen är ett innovativt företag som arbetar med att utveckla och implementera hållbara energilösningar, inom vätgasteknologi. De har nu inlett ett spännande projekt i Stockholms skärgård, där de kombinerar vindkraft och vätgasproduktion för att driva en båt vid namn Beluga 24 som byggs av Green City ferries.

Se intervjun med Patrik Malm, VD för Supreme Hydrogen.

Skärgårdsprojektets syfte

Målet med skärgårdsprojektet är att skapa en hållbar och miljövänlig lösning för båttrafik i skärgården, samtidigt som man främjar lokal utveckling och ekonomisk tillväxt. Genom att använda förnybar energi och vätgas som drivmedel hoppas man kunna minska de negativa miljöeffekterna av konventionella båtar och bidra till en renare och mer hållbar framtid.

”Vätgasproduktion ska vara grön, vilket innebär att den är gjord av förnybara energikällor. Vi tycker att det är extra spännande om vi kan producera vätgasen lokalt och förbruka den lokalt, det tycker vi är en riktig win-win!”, säger Peter Malm.

”Vi har en slogan på SHG som är från vatten till vatten”, säger Patrik Malm.

Vindkraftverkets roll i projektet

I skärgårdsprojektet spelar vindkraftverket en nyckelroll för att skapa den förnybara energi som krävs för att producera vätgas. Genom att omvandla vindkraften till elektricitet kan man sedan använda denna för att driva en elektrolysprocess, där vatten bryts ner till vätgas och syre. Detta möjliggör en koldioxidfri energiproduktion som är både hållbar och effektiv.

”Förnybart är det vi får från naturen (vind, sol och vatten). För SHG är det primärt vind och sol vi använder. Det ska inte finnas några fossila bränslen i processen”, säger Patrik Malm

Skärgårdens vätgasfabrik

Fabriken ska producera vätgas från ett vindkraftverk för att skapa denna hållbara energibäraren.

”Att pruducera vätgasen lokalt på Ljusterö och sedan färjan kommer tankas på Ljusterö är en otroligt hållbar lösning!”, säger Patrik Malm

”Båten ska ha ett kassett-system som lyfts på färjan”, säger Patrik Malm

Sälja el i till elbolag

I nuläget säljer man elen som producerar i vindkraftverket till elbolag men tanken är nu att producera även vätgas.

”För att producera den mängden vätgas (vi kommer producera ca 194 kg per dygn) och för att göra det har vi gott om energi kvar att sälja till elbolag”, säger Patrik Malm.

”Man kan tanka fler båtar i framtiden men även andra kunder, t.ex. tankstationer”, säger Patrik Malm

När är projektet klart?

Anläggningen ska vara klar i slutet på 2023 och förhoppningsvis driftsätts färjan under 2024.

”Det är ganska långa ledtider på komponenter just nu och det beror på det stora intresset för vätgas just nu”, säger Patrik Malm


Magnus Thulin - Vätgasbloggen

Magnus Thulin

Grundare och Publisher, Vätgasbloggen

magnus@vatgasbloggen.se

0701 40 92 00

Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Driver teknikföretaget Notiz informationsskärmar, är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige och styrelseledamot i Skånes universitetssjukhus (SUS). Läs mer på LinkedIn.

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.