BMW vätgasbil - iX5 Hydrogen

BMW vätgasbil – iX5 Hydrogen

BMW har under årens lopp utforskat möjligheten att använda vätgas som ett alternativt bränsle för sina bilar. Detta är i linje med företagets ansträngningar att minska koldioxidutsläpp och utveckla hållbara mobilitetslösningar.

Här är några höjdpunkter av BMW:s arbete med vätgas.

BMW Hydrogen 7

På 2000-talet introducerade BMW en begränsad produktion av ”BMW Hydrogen 7”, en bil som var baserad på deras 7-serie men kunde drivas med antingen bensin eller flytande vätgas. Det var mer en demonstration av tekniken än en kommersiell produkt.

Samarbete med Toyota

Under 2010-talet ingick BMW ett samarbete med Toyota för att gemensamt utveckla nästa generations bränslecellsteknik för bilar. Toyota har erfarenhet av bränslecellsteknik genom sin bil, Mirai, medan BMW bidrog med sin expertis inom bilbyggnad och drivlineteknik.

Bränslecellskoncept

BMW har visat upp flera konceptbilar genom åren som drivs med bränslecellsteknik, vilket indikerar att företaget ser på vätgas som en potentiell energikälla för framtidens bilar.

Läs mer: Bränsleceller – Allt du behöver veta om denna revolutionerande teknik

Utsläppsfria bilar med BMW vätgas

BMW anser att vätgas kan spela en roll i en framtid med utsläppsfria bilar, särskilt för större fordon och de som behöver längre räckvidd än vad dagens elbatterier kan erbjuda.

Infrastrukturens utmaningar

En av de största utmaningarna för vätgasbilar är bristen på infrastruktur, det vill säga bränslestationsnätet. BMW, tillsammans med andra aktörer, arbetar för att främja utbyggnaden av vätgasstationer. Även om BMW fortsätter att investera i vätgas, har företaget också gjort stora satsningar på eldrivna bilar. Det återstår att se hur stor roll vätgas kommer att spela i BMW:s framtida produktlinje.

Läs mer: Vätgas – Vad är och hur fungerar det?

Läs mer: Grön vätgas: Framtidens hållbara energibärare

BMW iX5 Hydrogen testkörning

BMW iX5 Hydrogen

BMW iX5 Hydrogen är ett av BMW:s projekt som visar företagets fortsatta engagemang i vätgasteknologi som en potentiell del av framtida mobilitetslösningar. Här är några höjdpunkter om BMW iX5 Hydrogen:

BMW iX5 Hydrogen använder sig av bränslecellsteknik, vilket betyder att den genererar elektricitet ombord genom en kemisk reaktion mellan vätgas och syre i bränslecellen. Denna process skapar elektricitet som driver en elektrisk motor, och den enda biprodukten från denna reaktion är vatten.

BMW:s mål med iX5 Hydrogen är att erbjuda prestanda och räckvidd som matchar deras konventionella fordon. Tack vare den snabba tankningstiden för vätgas kan bilen ha en längre total räckvidd än många rena elbilar, beroende på tillgängligheten av tankningsstationer.

Läs mer: Om vätgasmackar med Mikael Antonsson på Everfuel

Även om iX5 Hydrogen delar många designelement med BMW:s andra bilar, har den unika designdetaljer som understryker dess vätgasdrift.

Som tidigare nämnt har BMW samarbetat med Toyota för att utveckla bränslecellstekniken. Kunskap och insikter från detta samarbete har utan tvekan spelat en roll i utvecklingen av BMW iX5 Hydrogen.

BMW har uttalat att de inte ser massproduktion av vätgasbilar inom den närmaste framtiden på grund av de nuvarande utmaningarna med infrastruktur och kostnadseffektivitet. Men, bilar som iX5 Hydrogen tjänar som demonstrationsfordon och kan spela en viktig roll i specifika marknader eller användningsområden där vätgasinfrastrukturen finns eller växer.

BMW ser vätgas som en möjlig lösning, särskilt för större fordon och segment där längre räckvidd och snabbare tankning är nödvändigt. Trots detta, som med de flesta biltillverkare, fortsätter BMW också att investera kraftigt i batterielektrisk teknik.

Snabbfakta om BMW iX5 Hydrogen

  • BMW iX5 Hydrogen har två vätebehållare i kolfiber som lagrar 6 kilogram komprimerat väte under ett tryck av 700 bar. De två tankarna bildar en T-form i golvet på BMW iX5 Hydrogen. En tank är placerad där växellådstunneln vanligtvis skulle vara och den andra under baksätet. Bränslecellerna produceras av Toyota, men själva bränslecellsstacken och mjukvarulagret är konstruerade i München.
  • Enligt Dr. Guldner har BMW gjort många förbättringar sedan dagarna med 5 Series GT Hydrogen, särskilt förbättringar av effekttätheten. BMW återanvänder också mycket av tekniken från de nyliga BMW iX3 eller iX, båda använder BMW:s femte generationens eDrive elmotorsteknik. Den enda skillnaden är att istället för ett batteripaket som tillhandahåller elektricitet, omvandlar bränsleceller komprimerat väte till elektricitet. En omvandlare justerar sedan spänningen av den energin till elmotorn.
  • Vanligtvis har BMW iX5 en effekt på ungefär 125 kW/170 hästkrafter. Men energin som lagras i ett prestanda-bufferbatteri kan användas för korta utbrott av högpresterande acceleration, vilket levererar upp till 275 kW/374 hästkrafter. Kraftbatteriet som är placerat vid bakaxeln kan laddas om under övervarv i frihjulsläge och bromsfaser.
  • Med ett genomsnittligt pris på 100 SEK per kilogram komprimerad vätgas, kommer en påfyllning av BMW iX5 Hydrogen att kosta dig 600 SEK. Så från den synvinkeln byter du en lägre kostnad för att ladda en BEV mot en dyrare, men snabbare påfyllning av en FCEV. Den gemensamma expertisen menar dock att vätgas kommer bli billigare i framtiden.

Kommer BMW satsa på vätgasbilar?

BMW har visat intresse för vätgasteknik och har utvecklat prototyper och konceptbilar med vätgasdrift, som exempelvis BMW iX5 Hydrogen. Företaget har inte stängt dörren för vätgas som en del av dess framtida drivlinemix, men dess primära fokus har varit på batterielektriska fordon.

Läs mer: Vätgasbil – Information och exempel på bilarna

Det finns flera skäl till detta:

  1. Infrastruktur: En av de största utmaningarna med vätgas är bristen på infrastruktur. Tillgången på vätgastankstationer är mycket begränsad jämfört med laddstationer för elbilar.
  2. Kostnad: Vätgastekniken är fortfarande relativt dyr. Det finns även en kostnad kopplad till produktionen av grön vätgas, vilket är den mest miljövänliga formen av vätgas.
  3. Efterfrågan: Marknadens efterfrågan på rena elbilar har ökat kraftigt, vilket har drivit biltillverkare att investera mer i denna teknik.

Läs mer: Nya regler från Europaparlamentet för fler vätgasstationer

Läs mer: Priset på vätgas för att tanka bilen

Läs mer: Vätgasmack (hitta din närmaste vätgasstation)

Men det finns även argument till vätgasens fördel:

  1. Snabb tankning: Vätgasbilar kan tankas snabbt, jämfört med den tid det tar att ladda en elbil.
  2. Längre räckvidd: Vätgas kan erbjuda längre körsträckor, särskilt för tyngre fordon som lastbilar.
  3. Diversifiering: Många biltillverkare, inklusive BMW, tror på en diversifierad framtid där olika tekniker passar olika användningsområden.

Med tanke på detta kan man säga att BMW, medan de ser potentialen i vätgas, prioriterar just nu elbilar. Det betyder dock inte att de har övergett vätgas. De fortsätter att utforska och experimentera med tekniken och det är möjligt att vätgasbilar kan spela en större roll i företagets framtida strategi beroende på teknologiska framsteg, marknadsförändringar och politiska beslut.

För att få den senaste informationen om BMW:s planer och strategi för vätgasbilar rekommenderar vi att du besöker företagets officiella webbplats eller kollar på deras senaste pressmeddelanden.

Länkar:

https://discover.bmw.co.uk/article/step-inside-the-new-bmw-ix5-hydrogen

https://www.bmwgroup.com/en/news/general/2023/BMWiX5Hydrogen.html

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0408839EN/bmw-group-brings-hydrogen-cars-to-the-road:-bmw-ix5-hydrogen-pilot-fleet-launches?language=en

https://www.bmwblog.com/2022/03/10/bmw-ix5-hydrogen-review/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.