Toyota intensifierar sin satsning på vätgas och bränslecellsteknik rapporterar SvD Näringsliv. Även om dessa fordon fortfarande är sällsynta, fortsätter företaget att tro på denna teknik. För närvarande erbjuds Mirai endast genom leasing eller uthyrning i Sverige, i väntan på att infrastrukturen för vätgastankstationer ska växa.
Läs mer: Hitta närmaste vätgasmack
Toyota förblir hoppfulla trots avsaknaden av ett större genombrott för vätgastekniken och pekar på den europeiska energikrisen som en drivkraft för ökad satsning på grön vätgas. Denna gas, producerad från förnybar energi, kan inte bara användas för industri och uppvärmning av bostäder utan även för att driva fordon som bilar, lastbilar och tåg om produktionen ökar.
Läs mer: Grön vätgas
– Vi ger inte upp vår satsning på bränsleceller. Tvärtom räknar vi med att utbyggnaden av tankinfrastrukturen i Europa gör det mer lockande att välja en bränslecellsbil, säger Yoshihiro Nakata som är chef för Toyota i Europa i samband med ett internationellt möte för journalister.
Enligt Toyota förväntas större fordon, som lastbilar, främst dra nytta av bränsleceller snarare än små personbilar. Toyota har emellertid valt att inkludera denna teknik i Mirai för att samla erfarenheter som kan appliceras på andra fordonstyper.
Vidare förutser Toyota att efterfrågan på vätgas för större fordon kommer att stimulera marknaden för personbilar. Företaget planerar även en lättare pickup med vätgasdrift, vilket kan vara fördelaktigt jämfört med tunga batteridrivna elbilar.
– Det är framför allt större fordon som kommer att använda bränsleceller. Jag tror inte det blir något för små personbilar som bara kör kortare sträckor, säger Timothy D’Herde, chef för Toyotas bränslecellsutveckling i Europa.
Vätgas ses av Toyota och andra tillverkare som ett komplement till batteridrivna bilar, särskilt för de som behöver köra långa sträckor utan långa uppehåll för laddning. Toyota siktar på att lansera en tredje generationens vätgasbilar år 2026 som ska vara mer kostnadseffektiva och ha längre räckvidd.
Med Europas ökade fokus på grön vätgas och bränsleceller förväntar sig Toyota att kontinenten blir en ledande marknad för denna teknik. De demonstrerar sitt engagemang genom att använda 500 Mirai under OS i Paris. Dessutom rör det sig mycket inom vätgasområdet, exempelvis har AB Volvo och Daimler Truck samarbetat för att utveckla bränsleceller till sina nya vätgasdrivna lastbilar.
Källa: https://www.svd.se/a/EQVgO2/toyota-satsar-pa-vatgasbilar-i-europa-har-kortare-laddtid-an-elbilar
Foto: https://newsroom.toyota.eu/media-library/?tab=file
Vätgasbloggen lanserar vätgaslistan!
Maximera er synlighet inom vätgasindustrin med vätgaslistan på Vätgasbloggen
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.