År 2030 planeras nya vätgasdrivna Gotlandsfärjor att vara i drift, vilka kommer behöva 40-50.000 ton grön vätgas årligen. För närvarande finns inga system för försörjning av sådana mängder grön vätgas. Ett forskningsprojekt undersöker hur en kostnadseffektiv försörjningskedja ska designas, från produktion till ombordstigning på fartyget. Flera tekniska, ekonomiska och regulatoriska utmaningar finns i detta system.
Björn Samuelsson har erfarenhet både från industri och akademi. Efter att ha arbetat med försörjningskedjor på Linde Gas i 15 år, återvände han till den akademiska världen. Från 2021 arbetar han vid Uppsala universitet, fokuserande på forskning kring vätgas och marina tillämpningar.
Björn Samuelsson är en av flera intressanta talare på Supply Chain Summit by Silf, den 9 november i Stockholm.
Moderator för Supply Chain Summit by Silf 2023 är Vätgas-bloggens grundare, Magnus Thulin.
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.