Vätgas på agendan under Supply Chain Summit by Silf

Vätgas på agendan under Supply Chain Summit by Silf

År 2030 planeras nya vätgasdrivna Gotlandsfärjor att vara i drift, vilka kommer behöva 40-50.000 ton grön vätgas årligen. För närvarande finns inga system för försörjning av sådana mängder grön vätgas. Ett forskningsprojekt undersöker hur en kostnadseffektiv försörjningskedja ska designas, från produktion till ombordstigning på fartyget. Flera tekniska, ekonomiska och regulatoriska utmaningar finns i detta system.

Björn Samuelsson har erfarenhet både från industri och akademi. Efter att ha arbetat med försörjningskedjor på Linde Gas i 15 år, återvände han till den akademiska världen. Från 2021 arbetar han vid Uppsala universitet, fokuserande på forskning kring vätgas och marina tillämpningar.

Björn Samuelsson är en av flera intressanta talare på Supply Chain Summit by Silf, den 9 november i Stockholm.

Moderator för Supply Chain Summit by Silf 2023 är Vätgas-bloggens grundare, Magnus Thulin.

Läs mer och anmäl dig här.


Magnus Thulin - Vätgasbloggen

Magnus Thulin

Grundare och Publisher, Vätgasbloggen

magnus@vatgasbloggen.se

0701 40 92 00

Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.