Forskare från Lunds universitet påvisar ny katalysator för framtidens flytande vätgasbränsle

Forskare från Lunds universitet påvisar ny katalysator för framtidens flytande vätgasbränsle

Forskare vid Lunds universitet undersöker en innovativ metod för att använda flytande vätgas som fordonsbränsle, med en fast katalysator som omvandlar vätskan och frigör vätgasen. Detta system, känt som LOHC (reversibla flytande organiska vätgasbärare), är cirkulärt och minimerar växthusgasutsläpp genom att den använda vätskan kan tömmas, laddas om med vätgas och återanvändas. Även om konceptet fortfarande befinner sig i forskningsstadiet ser det ut att vara ett potentiellt effektivt energilagringssystem för framtiden, om vissa utmaningar som livslängden på katalysatorn och kostnaden för iridium kan övervinnas. Ola Wendt, en av forskarna, betonar vikten av politiska beslut för att främja förnybara och klimatvänliga alternativ.

Viktiga punkter

  • LOHC-Metoden: En teknik där vätska används för att lagra och transportera vätgas för energianvändning i fordon.
  • Cirkulärt system: Den använda vätskan kan tömmas, laddas om med väte, och återanvändas, vilket minimerar växthusgasutsläpp.
  • Hög effektivitet: Forskare omsatte över 99 procent av vätgasen i vätskan med användning av en fast katalysator.
  • Tekniska utmaningar: Även om lovande, är tekniken ännu i grundforskningens stadium och står inför utmaningar, inklusive kostnader och katalysatorns hållbarhet.
  • Iridiumanvändning: Katalysatorn är baserad på iridium, en dyr metall, men bara två gram skulle behövas per bil.
  • Produktion: Framställning av den ”laddade” vätskan skulle sannolikt behöva ske i stor skala, jämförbart med nuvarande oljeraffinaderier.
  • Användningsområden: Potentiell applicering i större fordon, som bussar, lastbilar och flygplan med liknande eller bättre räckvidd jämfört med diesel.
  • Klimatutmaningar: 98 procent av all vätgas är i dag fossil och produceras från naturgas, men forskning pågår för att framställa “grönt” väte.
  • Politiska och ekonomiska hinder: Forskaren betonar behovet av politiska beslut för att göra förnybara alternativ ekonomiskt konkurrenskraftiga mot fossila bränslen.

Läs mer här: https://www.lu.se/artikel/ny-katalysator-i-bilen-kan-ge-framtidens-flytande-vatgasbransle


Magnus Thulin - Vätgasbloggen

Magnus Thulin

Grundare och Publisher, Vätgasbloggen

magnus@vatgasbloggen.se

0701 40 92 00

Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Driver teknikföretaget Notiz informationsskärmar, är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige och styrelseledamot i Skånes universitetssjukhus (SUS). Läs mer på LinkedIn.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.