Volvokoncernen fokuserar på att vidareutveckla förbränningsmotorn med vätgas som en nyckelkomponent. För att stärka forskningen inom detta område har de inrättat doktorandstipendier, med två utvalda forskare som kommer att arbeta vid Chalmers tekniska högskola och Lunds tekniska högskola, samtidigt som de är anställda av Volvo. Detta är en del av Volvos bredare mål att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040, där de redan använder batterielektriska lösningar och nu investerar i vätgas för både bränsleceller och förnybart bränsle för förbränningsmotorer.
– Vi tror att framtiden kommer att kräva olika tekniker och applikationer för att möta våra kunders behov och miljökrav. Det är därför vi har en tredelad strategi. Vi ser förbränningsmotorn som drivs med förnybara bränslen, exempelvis grön vätgas, som ytterligare en högintressant lösning som vi just nu testar i våra motorlabb och provfordon, säger Lars Stenqvist, Chief Technology Officer Volvokoncernen.
Volvo står ut i fordonsindustrin för sitt engagemang i att fortsätta utveckla förbränningsmotorn, vilket är en viktig del av deras långsiktiga strategi. Genom att använda förnybara bränslen som grön vätgas, utforskar de nya vägar för att minska klimatpåverkan. VICE-stipendiet (Volvo Internal Combustion Engine), inrättat av Volvo, syftar till att säkra kompetens inom förbränningsmotortekniken, särskilt mot bakgrund av minskad offentlig finansiering och studentintresse för detta område.
Chalmers tekniska högskola och Lunds tekniska högskola, som båda har starka forskningsprogram inom vätgasteknik, ser detta som ett värdefullt tillägg till deras arbete. Forskningen fokuserar på att använda vätgas från överskottsel som ett steg mot ett fossilfritt samhälle, vilket kan bidra till globala omställningsscenarier.
De utvalda doktoranderna, som blir industridoktorander, kommer att genomföra sin forskning under 2024–2029 med finansiering och stöd från Volvokoncernen. Detta initiativ är en del av Volvos bredare strategi för att stödja övergången till hållbara transporter och att upprätthålla ett starkt partnerskap mellan industrin och akademin.
Läs hela pressmeddelandet från Volvo här.
Magnus Thulin
Grundare och Publisher, Vätgasbloggen
magnus@vatgasbloggen.se
0701 40 92 00
Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Arbetar som marknadschef på en större stålföretag och är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige. Läs mer på LinkedIn.
Ja vätgas är optimala för vårat klimat,saknar vätgasstationer o bilar men har hoppats på att utvecklingen går snabbare.Metacon har bra lösningar så sattsa på deras lösningar.Har följt dom i många år o dom har lösningen på stationer o produktion.
Mvh:HD