Planer på en ny fabrik för fossilt flygbränsle

Planer på en ny fabrik för fossilfritt flygbränsle

De första planerna för en ny fabrik vid Marvikens gamla kärnkraftverk i Norrköping har presenterats, där Swedish Biofuels siktar på att producera hållbart jetbränsle som kan minska utsläppen med 93 procent. Fabriken planeras att producera 100 000 ton bränsle årligen, vilket motsvarar en tiondel av Arlandas nuvarande konsumtion. Bränslet kan tillverkas från olika råvaror, inklusive 2G-etanol och avfall från etanolproduktion, och är kompatibelt med befintliga jetmotorer. Projektet är i en tidig fas och produktionskostnaderna är ännu inte fastställda, men det finns en stark tro på att det kommer att vara konkurrenskraftigt.

Fördelen med bränslet är att det också kan tillverkas av en mängd olika råvaror. Det skulle exempelvis kunna vara vätgas från elektrolys via exempelvis fossilfri kärnkraft samt infångad koldioxid och på så sätt konverteras till ett hållbart bränsle.

”Vi är mycket optimistiska om att snart kunna komma tillbaka med något trevligt i det sammanhanget”, svarar Reidar Svedahl, kommunalråd i Norrköping lite kryptiskt när Tidningen Näringslivet frågar honom.

”Det här är en game changer i och med att flyget, har det stora problemet att utsläppen är höga och att de får väldigt mycket kritik av den anledningen med flygskam och allt det. Men det här visar på möjligheten i branschen. I stället för att vara boven i transportsektorn kan flygbranschen på sikt bli ett klimatvänligt alternativ”, säger han till Tidningen Näringslivet.

Huvudpunkter:

  • Ny fabrik för hållbart bränsle: En fabrik planeras i Norrköping för att producera hållbart jetbränsle.
  • Stor minskning av utsläpp: Bränslet kan potentiellt minska växthusgasutsläppen med 93 procent jämfört med traditionellt bränsle.
  • Produktionsmål: Målet är att producera 100 000 ton bränsle per år.
  • Kompatibilitet med jetmotorer: Det nya bränslet kan användas i befintliga jetmotorer utan modifikationer.
  • Råvaruflexibilitet: Bränslet kan tillverkas av en mängd olika råvaror, inklusive avfall från etanolproduktion.
  • Ekonomisk potential: Även om produktionskostnaderna inte är fastställda, finns det en förväntan om att vara konkurrenskraftiga.
  • Strategisk plats: Marviken valdes på grund av dess infrastruktur och tillgänglighet till djupt vatten för import och export.
  • Lokal utveckling: Projektet förväntas skapa jobb och bidra till Norrköpings ekonomi.
  • Framtidsutsikter: Det finns en vision om en stor omställning inom flygbranschen mot hållbarhet.

Källa: https://www.tn.se/naringsliv/32959/avslojar-ny-fabrik-ska-ersatta-fossilt-flygbransle-med-samma-effekt/


Magnus Thulin - Vätgasbloggen

Magnus Thulin

Grundare och Publisher, Vätgasbloggen

magnus@vatgasbloggen.se

0701 40 92 00

Har ett brinnande intresse för teknik, ekonomi, näringsliv och frågor som rör miljö & klimat. Driver teknikföretaget Notiz informationsskärmar, är styrelseordförande i Industrinätverket Sverige och styrelseledamot i Skånes universitetssjukhus (SUS). Läs mer på LinkedIn.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte veckans vätgasnyheter

I slutet på varje vecka får du ett mail med de senaste nyheterna som rör vätgas!

Inga spam-mail, endast värdefulla nyheter. Fyll i din mailadress nedan för att ta del av detta.

Mvh Magnus Thulin, Grundare och Publisher av Vätgasbloggen.